Variant 1: Centrum op de Traaij

Deze variant versterkt de centrumfunctie op de Traaij. Enkele bijzonderheden uit deze variant zijn.

  • Uitbreiding van het autovrije deel op de Traaij
  • Het huidige plein op de Traaij wordt vergroot en het kerkgebouw wordt erbij betrokken
  • ABC-gebouw wordt gerenoveerd
  • De Appelgaard krijg een woonfunctie
Klik op de afbeelding om de PDF te bekijken

 

Afbeeldingen

Reageren

Velden met een * zijn verplicht.

Anti spam controle *

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
Een momentje...

Marco Tulner

20-06-24 om 18:20

In deze variant is met de geplande groenstrook op de Traaij dus niet meegenomen dat ieder jaar de carnavalsoptocht over diezelfde Traaij rijdt. Nu is het een publiek geheim dat carnaval en de daarbij horende optocht een gruwel is in de ogen van diverse mensen, maar het hoort al sinds 1976 bij Driebergen-Rijsenburg, en dus kunnen we wel stellen dat het tot de dorpscultuur van driebergen-Rijsenburg behoort. 

Tessa

20-06-24 om 21:30

Als de Traaij zover autovrij wordt en de appelgaard woonfunctie krijgt wordt het wel krap met parkeren.

Verder denk ik dat de oranjelaan en de bosstraat dan overbelast worden met verkeer...dat is nu ook rot rijden op woensdag als er markt is (door parkeren aan 1 zijde is de weg te smal voor 2 richtingsverkeer op oranjelaan) 1dag in de week ala maar altijd?!

 

M

22-06-24 om 8:10

Zoals ik dit zie willen ze hun willetje doordrukken en van de traaij nog steeds een autovrije zone maken? Succes daarme. Nog meer ondernemers die straks hun deuren kunnen sluiten, want de Traaij is al zo "bruisend" geworden de afgelopen jaren. Steeds minder mensen die de traaij opzoeken. Steeds kleinere markt, waarom die er nog steeds is geen idee. Ga zo door en Driebergen is niks meer. Wat de gemeente wilt is iets voor een stad. Niet een klein dorpje als Driebergen. Straks is er geen traaij meer met winkels. Enkel 100 kapper/barber zaken en her en der een winkel die zich overeind weet te houden. Wil je ergens je geld insteken? Zorg dan eerst dat de gemeente al het groen bij houdt. Gemeente tuinen en langs het water waar al zeker 10 jaar niks aan gedaan wordt. Denk aan omgeving de Warande. Groen waant zich zelfs over de weg heen.

Laura

24-06-24 om 10:34

Wat een mooi plan! Niet zo heeeel veel voeten in de aarde, dus relatief snel realiseerbaar en waarschijnlijk niet zo duur als de andere plannen. Zou top zijn als het plein op de Traaij vergroot wordt en echt een gezellige plek wordt met horeca en iets van een fontijn ofzo. Echt iets wat nu nog mist in Driebergen dus dit plan lijkt me helemaal top! :-)

Anoniem

04-07-24 om 10:57

Dit is in mijn ogen de enige realistische variant! Ik verwonder/erger me in hoge mate over het proces rond de centrumvisie Driebergen. Ik ben bij twee bijeenkomsten geweest. Twee dure bureaus (+ ambtenaren) presenteren drie varianten om Driebergen een kloppend hart te geven. Ik zeg: Driebergen heeft/had een kloppend hart: de Traaij! Laten we z.s.m. energie en geld steken om dat hart beter te laten kloppen. De twee andere varianten zijn niet realistisch. Te grote impact, te duur (wie zou dat überhaupt betalen?), lange tijd chaos, ….. Ondertussen verliest de Traaij levenskracht. Geen bankjes, geen plek voor fietsen, …. Markt loopt leeg, te veel horeca in plaats van winkels. Misschien zijn er genoeg ideeën opgehaald bij de inwoners? Mijn dringend verzoek: Stop direct de twee andere varianten, laat een bureau met een afgebakend budget variant Traaij uitwerken en doe vast wat kleine dingen. 

Wilfred Kik

04-07-24 om 16:24

Ruim 30 jaar geleden is het pleintje aan de Traaij gecreëerd in de verwachting, dat dit een levendig centrumplein van Driebergen zou worden. Dat is nooit gebeurd. Geen gezellige horeca aan het pleintje en te veel versnippering van de horeca en retail. Voor een te groot centrum is het draagvlak van Driebergen niet groot genoeg. Als we in Driebergen een levendig en gezellig centrum willen hebben, dan is de belangrijkste les: concentreren van de centrumfuncties. Variant 1 voldoet daar het beste aan met een duidelijke keuze om het bestaande pleintje aan de Traaij nog wat te vergroten en daar rondom de horeca te concentreren. En met voldoende ruimte voor terrassen. Variant 1 heeft dan ook mijn voorkeur.

Het is een goed idee om het aantal kruisingen op de Hoofdstraat te verminderen door de Korte Dreef én het parkeerterrein van het ABC-gebouw vanaf de Engweg bereikbaar te maken. En daarmee ook het linksafslaand verkeer op de Hoofdstraat te beperken. Dat zal de doorstroming op de Hoofdstraat sterk verbeteren.

Dick Boeve

05-07-24 om 17:59

Mooi idee. Traaij vergroenen & versterken. Heel haalbaar en sluit aan bij het huidige gevoel van het centrum. Wonen op de Appelgaard zou een grote vooruitgang zijn, mits goede gevels / levendigheid op bgg.

T

06-07-24 om 9:59

Na alle visies en deracties daarop nauwkeurig bekeken te hebben lijkt optie 1 mij de enig echt haalbare variant. Het zal het minste kosten, de minste langdurige overlast geven én de meeste woningen (voor starters!) opleveren. Schitterende omgeving rondom de grote kerk. Chapeau! Parkeeroverlast wordt opgevangen door ondergronds en op het dak van ABC te parkeren. Ik moest, als oud Driebergenaar, toch echt wel eerst opzoeken wat met ABC gebouw bedoelt werd😉

Op deze manier zal er geld over blijven om het groen onderhoud breed op te pakken zodat Driebergen wat dat betreft ook weer aantrekkelijk wordt ipv de zwerver indruk die het nu geeft. Tja.. dan blijft de Carnavals optocht over.                             Één dag per jaar hé...!                                 Die (en de Sinterklaasoptocht) kan natuurlijk door andere grote straten gaan. Maar dan wel erg graag met de voorwaarde dat na afloop al de achtergebleven papierrommel door de Carnavalsvereniging opgeruimd wordt! Zoals dat nu achtergelaten wordt.. dat kan echt niet meer! 

Fons van Leeuwen

06-07-24 om 10:26

Duidelijke voorkeur voor versie 3 (verdieping Hoofdstraat). Het op de kruising Traay/Hoofdstraat ter realiseren plein verkeersvrij maken. Dus: fietspad langs de Hoofdstaat ook verdiepen (Dit wordt een snelweg-fietspad van Veenendaal naar de Uithof), en geen autoverkeer op de Traay. Op één van de tekeningen zag ik auto's op de Traay voorbijkomen: niet doen!

Rik Mulder

06-07-24 om 11:35

Zo blijft de kern en cultuur van Driebergen het meest behouden zonder megalomane architectuur oid. En door de kerk er bij te betrekken (ik ben niet kerkelijk) ontstaat er een ankergebouw. 

Bas

08-07-24 om 13:41

Bij elk plan geldt dat de parkeerdruk op de Lindelaan en Nassaulaan toeneemt voor de directe bewoners. Momenteel is een parkeerplek al een schaars goed met alle middenstand vd Traaij, de studenten die boven de Middenstand wonen en al het andere, niet direct-gerelateerde verkeer in deze straten. Deze parkeerdruk mag niet groter worden. Oplossing hiervoor => P-vergunningen die alleen gelden voor de bewoners van deze straten.

Job

08-07-24 om 14:54

Bij deze variant is de centralisering maar zeer beperkt en worden zuid en noord driebergen niet bijeen gebracht. De doorsnijding bij de hoofdstraat blijft dan nog steeds in tact. Winkels aan de traaij worden slechter bereikbaar en de spreiding en dus leegstand blijft. Oranjelaan is niet geschikt als hoofduitvalsweg. De spreiding van verkeer blijft noodzakelijk, kruising hoofdstraat / Oranjelaan nu al problematisch en gevaarlijk. Deze variant lost ook de (gedeeltelijke) aanleiding niet op inzake het gedeelte bij de bibliotheek/oude ING kantoor/oude ABN AMro kantoor. De kernvernieuwing zou daar op moeten focussen.

 

Contact

Kerkplein 2, 3941 HV Doorn
Postbus 200, 3940 AE



 

 

 

Cookie-instellingen