Mode(Bazen) met een missie: “De Nieuwe Generatie kiest Modebewust”

Yannick van Olst 07-02-2024
149 keer bekeken

Samenwerking zorgt voor meer bewustwording bij jeugd over de slechte invloed van de mode-industrie op het milieu

De mode-industrie is een van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Met een aanzienlijke CO2-uitstoot en productie van afval. Dat betekent dat deze industrie in hoog tempo moet verduurzamen. Educatie speelt een cruciale rol bij het bevorderen van ethische productie van kleding. Hoewel er al enige aandacht is voor duurzaamheid in het voortgezet onderwijs, ontbreekt het vaak nog aan educatie in het primair onderwijs.

Afgelopen vrijdag spraken Bas en Milto van People Planet Fashion en Jan en Bernhard van de Eurowinkel (onderdeel van Stichting Vluchtelingkinderen en gevestigd in Driebergen) elkaar over mogelijke samenwerking op dit gebied. Bas en Milto hebben een inspirerend initiatief ontwikkeld om duurzaamheid onder de aandacht te brengen bij basisschoolleerlingen aan de hand van het thema "mode". De keuze voor mode als centraal onderwerp is gebaseerd op het feit dat mode nauw verbonden is met de belevingswereld van jongeren. De denkwijze en vaardigheden die ze ontwikkelen bij het maken van duurzame modekeuzes, zijn vervolgens ook toepasbaar op andere onderwerpen, zoals voedsel en energiegebruik. Bas en Milto zijn afgestudeerd aan de TMO Fashion Business School in Doorn en organiseren, met steun van de gemeente Utrechtse Heuvelrug, op drie basisscholen in onze gemeente (De Ontdekkingsreis, de Hoeksteen en de Schakel) een projectweek over duurzame mode onder de naam Mode(Bazen) met een missie: “De Nieuwe Generatie kiest Modebewust”. Gedurende de projectweek zullen in totaal 150 leerlingen in groep 6, 7 en 8 met een aantal praktische opdrachten een beeld krijgen van de mode-industrie, de invloed van ‘fast fashion’ én de duurzame alternatieven hiervoor.

De Eurowinkel in Driebergen is zo’n duurzaam alternatief. Inwoners van de Driebergen en omstreken geven hier gebruikte kledingstukken (en boeken en Cd’s) af en deze worden na grondige inspectie in de winkel te koop aangeboden voor een zeer schappelijk prijs van één of enkele euro’s. Vluchtelingen werken als vrijwilliger in de Eurowinkel om leer-werkervaring op te doen en de Nederlandse taal te leren. De opbrengst van de Eurowinkel wordt gebruikt om de opleiding van jonge niet-statushouders uit het AZC Leersum te bekostigen, die niet in aanmerking komen voor studiefinanciering. Ook gaat de opbrengst naar de financiering van de noodopvang en gezinshereniging.

Tijdens een van de praktische activiteiten in de projectweek gaan de leerlingen bedrijven en organisaties bezoeken, de zogeheten ‘lokale helden’. TMO Fashion Business School is zo’n lokale held. De leerlingen gaan hier, onder deskundige begeleiding, een aantal proefjes doen in het laboratorium, om te onderzoeken uit welke grondstoffen bepaalde kleding bestaat. De Eurowinkel ontvangt in haar rol als ‘lokale held’ groepen leerlingen die kleding gaan ruilen en materialen gaan vergelijken. De door ruil verkregen kleding wordt door de leerlingen ‘geupcycled’ en ingezet voor een circulaire modeshow, als spetterende afsluiting van de projectweek.

Door kinderen al in een vroeg stadium kennis over duurzame mode mee te geven hopen we dat ze nu en in de toekomst bewustere keuzes maken bij het kopen van kleding én dat ze andere gezinsleden aansteken met hun kennis en gedrag.

De Eurowinkel, TMO Fashion Business School en stichting Fluenta, waar basisschool de Hoeksteen en de Schakel onder vallen, zijn Klimaatpartners binnen de gemeente Utrechtse Heuvelrug. Klimaatpartners zijn organisaties in de gemeente die zich actief inzetten op het gebied van verduurzaming. De gemeente draagt bij aan samenwerking tussen de Klimaatpartners en andere organisaties op het gebied van duurzaamheid. Meer weten over de Klimaatpartners? Lees dan het Lokaal Klimaatakkoord.

Afbeeldingen

Waarderen

0 (0 waarderingen)

 

Contact

Kerkplein 2, 3941 HV Doorn
Postbus 200, 3940 AE



 

 

 

Cookie-instellingen